سگ

علت بوی بد سگ و درمان آن

افرادی که سرپرستی سگ‌ها را به عهده دارند حتماً با بوی بد سگ نیز مواجه شده‌اند. بسیاری از سرپرستان سگ می‌دانند که باید بهداشت این حیوان را با حمام‌کردن رعایت کنند؛ اما گاهی مواقع علت بوی بد سگ چیزی جدا از بهداشت او است و در واقع هرچه سگ را حمام می‌کنید این بو از بین نمی‌رود. دلایل دیگری نیز می‌توانند باعث بوی بد سگ شوند که از آن جمله می‌توان به عفونت گوش یا عفونت‌های مخمری یا باکتریایی ثانویه اشاره کرد. برای درمان علت بوی بد سگ باید در ابتدا دلیل این مشکل بررسی شود و با فهمیدن علت، برای درمان اقدام گردد. اگر شما نیز به دنبال جواب علت بوی بد سگ و درمان آن هستید مقاله امروز را دنبال کنید.

دلایل مختلف بوی بد سگ

در بسیاری مواقع برخی مشکلات و یا بیماری‌های سگ، علت بوی بد سگ هستند و تا این مشکلات برطرف نشوند بوی بد حیوان از بین نمی‌رود؛ بنابراین زمانی که با بوی ناخوشایند سگ خود مواجه شدید بهترین کار این است که موارد زیر را در نظر بگیرید:

مشکلات پوستی سگ

یکی از علل بوی بد سگ، مشکلات پوستی او است که می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. سبوره یکی از بیماری‌های پوستی است که باعث ایجاد یک بوی شیرین در سگ‌ها می‌شود. در صورت عدم کنترل این مشکل، با تجمع چربی و مخمر، سگ بوی پنیر کپک‌زده و گندیده می‌دهد. این بیماری درمان قطعی ندارد؛ اما می‌توان آن را کنترل کرد و به این وسیله بوی ناشی از آن را در سگ از بین برد.
از دیگر مشکلاتی که می‌توانند علت بوی بد سگ باشند می‌توان به مواردی همچون ابتلا به آلرژی، قارچ، انگل، زخم، التهابات موضعی و عدم تعادل هورمونی اشاره کرد. این مشکلات نیز باعث رشد بیش از اندازه مخمر یا باکتری بر روی پوست می‌شوند و بوی بد سگ را به همراه دارند. سگ‌هایی که به این مشکلات دچار شده‌اند مدام پوست خود را لیس می‌زنند و یا می‌خارانند. این مسئله می‌تواند باعث به‌وجودآمدن زخم و عفونت ثانویه شود که در نتیجه آن بوی بد سگ تشدید می‌شود.
سگ‌هایی که متعلق به نژادهای بولداگ، بول ماستیف، پاگ و چاینیز شارپی هستند به دلیل پوست چروک خود بیشتر در معرض این بیماری‌ها قرار دارند.

عفونت گوش سگ

سگ‌ها بسیار در معرض عفونت گوش هستند؛ زیرا نوع ساختار و آناتومی گوش آنها این‌گونه است. جدای این مورد، مواردی همچون عدم رعایت نکات بهداشتی، شناکردن سگ و یا نوع نژاد سگ می‌توانند باعث ابتلای سگ به عفونت گوش شوند. بر اثر این بیماری بوی قوی و زننده مانند بوی خمیر مایع از سگ به مشام می‌رسد. برای درمان این مشکل حتماً باید از دامپزشک کمک گرفته شود تا با داروی مناسب این عفونت برطرف گردد.

کیسه‌های مقعدی سگ

اگر کیسه‌های مقعدی سگ دچار مشکل و عفونت باشند بوی زننده و تندی همچون ماهی گندیده از آنها به مشام می‌رسد؛ بنابراین اگر از ناحیه مقعد سگ بوی بدی به مشام شما می‌رسد حتماً این موضوع را با دامپزشک در میان بگذارید تا مشکل با درمان مناسب برطرف شود.

عفونت مجاری ادراری سگ

درصورتی‌که ادرار سگ شما بو می‌دهد حتماً حیوان به عفونت دستگاه ادراری مبتلا شده است. سگ مبتلا به این مشکل دچار بیش ادراری است و در هنگام دفع ادرار احساس درد دارد. جدای از عفونت، دیابت، سنگ کلیه یا مثانه، و عفونت‌های قارچی نیز می‌توانند باعث بوی بد سگ شوند. برای درمان بوی بد سگ ناشی از عفونت مجاری ادراری، حتماً باید با دامپزشک مشورت کنید.

دلایل دیگر بوی بد دهان سگ

عوامل مختلفی می‌توانند باعث بوی بد دهان سگ شوند که مهم‌ترین آن‌ها باکتری‌های دهان هستند. علاوه بر مشکلات مربوط به دهان، مشکلات سیستم تنفسی و دستگاه گوارشی نیز می‌توانند در علت بوی بد سگ تأثیر داشته باشند. به‌صورت کلی دلایل بوی بد دهان سگ موارد زیر هستند:

• زخم و آبسه دهانی
  • پلاک و تارتار دندان
  • عدم رعایت بهداشت دهان
  • عفونت‌های دندانی و بیماری پریودنتال
  • بیماری کبد
  • عفونت دستگاه تنفس
  • بیماری کلیوی

گازهای روده سگ

اگر گاز شکم سگ شما بوی بسیار ناخوشایند و غلیظی دارد، ممکن است سگ بر اثر نوع رژیم غذایی و یا التهاب روده دچار مشکل باشد؛ درصورتی‌که این مشکل در سگ شما دیده می‌شود باید حتماً در مورد غذای سگ خود با دامپزشک مشورت کنید.

درمان بوی بد سگ

همان‌طور که متوجه شده‌اید بوی بد سگ بسیاری مواقع ناشی از بیماری است که در این مواقع باید درمان بوی بد سگ با درمان بیماری صورت گیرد. در مورد مشکلات نظافتی سگ می‌توانید از روش‌های زیر برای درمان بوی بد سگ استفاده کنید:

مسواک‌زدن دندان‌های سگ

اگر بوی بد سگ ناشی از عدم بهداشت دهان و دندان او باشد شما باید مسواک‌زدن دندان‌های سگ را جدی بگیرید. این کار کمک می‌کند روی دندان‌های او پلاک جمع نشود و از ایجاد جرم جلوگیری گردد. می‌توانید به‌راحتی با خرید مسواک و خمیردندان مخصوص سگ، به‌خوبی دندان‌های سگ را تمیز کنید و به‌این‌ترتیب بوی بد دهان او را از بین ببرید.

حمام کردن سگ

اگر احساس می‌کنید پوست بدن سگ شما به دلیل عدم رعایت بهداشت بو می‌دهد باید حمام‌کردن را به شکل منظم در برنامه او قرار دهید. برای این کار شما باید از شامپوی مخصوص بدن سگ برای تمیزکردن سگتان استفاده کنید تا بوی بد سگ درمان شود.

خشک‌کردن کامل سگ پس از حمام

یکی از نکته‌های بهداشتی در مورد سگ‌ها این است که پس از شستشو حتماً با یک سشوار مخصوص خشک شوند. این کار کمک می‌کند که اسیدهای بدبو به‌صورت کامل از روی پوست و موی سگ از بین بروند.

شستن اسباب‌بازی سگ

برخی مواقع بوی بد سگ به دلیل بازی‌کردن او با اسباب‌بازی‌هایی است که کثیف و آلوده‌اند. در این مواقع شما باید اسباب‌بازی‌های سگ را به‌خوبی بشویید و ضدعفونی کنید.

راه‌های ازبین‌بردن بوی بد سگ در خانه

جدای از اینکه شما باید علت بوی بد سگ و راه درمان آن را پیدا کنید، گاهی نیاز خواهید داشت تا بوی بد سگ را در خانه از بین ببرید. در چنین مواقعی شما می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

استفاده از جوش‌شیرین

اگر مبلمان، فرش و یا هر وسیله‌های پارچه‌ای دیگر بر اثر تماس سگ شما بو گرفته‌اند، می‌توانید با پاشیدن جوش‌شیرین بر روی محل و ماندن آن به مدت 7 تا 8 ساعت به ازبین‌رفتن بو کمک کنید.

استفاده از سرکه سیب

برای ازبین‌بردن بوی بد سگ از روی سطوح می‌توانید مقداری آب و سرکه سیب را با یکدیگر مخلوط کنید و روی ناحیه موردنظر بپاشید. سپس با یک‌ پارچه سطح را به محلول آغشته کنید و اجازه دهید تا خودبه‌خود خشک شود.

باز کردن پنجره‌ها

باز کردن درها و پنجره‌ها و جابه‌جاشدن هوا کمک می‌کند تا بوی بد سگ از محیط خارج شود. این کار را هرازگاهی در طول روز انجام دهید.

جاروبرقی کشیدن مداوم خانه

موهای بدن سگ که در خانه ریخته شده‌اند می‌توانند باعث بوی بد سگ در محیط خانه شوند؛ بنابراین می‌توانید به شکل مداوم خانه را جارو بکشید تا موها جمع شوند.

شستن ملحفه‌ها

بهتر است تمام ملافه‌های خانه را که با سگ در ارتباط بوده‌اند با آب گرم در ماشین لباسشویی به‌خوبی بشویید تا بوی بد سگ از بین برود.

دستگاه تصفیه هوا

دستگاه‌های تصفیه هوا مدل‌های مختلفی دارند و شما می‌توانید از مدل‌هایی که برای رفع بوی حیوانات خانگی طراحی شده استفاده کنید. تصفیه‌کننده هوای باکیفیت می‌تواند هم ذرات معلق هوای خانه را فیلتر کند و هم باکتری‌ها و قارچ‌های موجود در هوا را از بین ببرد. این ویژگی‌ها در کاهش بو و جلوگیری از بیمار شدن اعضای خانواده و حیوان بسیار مؤثرند.

تمیزکردن جای خواب سگ

بهتر است هر روز جای خواب سگ را تمیز کنید و حداقل هفته‌ای 1 تا 2 بار زیرانداز زیر سگ و محل خواب او را به‌خوبی بشویید. ریختن موها و عرق سگ در مکان خواب او می‌تواند باعث ایجاد بوی بد سگ شود.

کلام پایانی

یکی از مشکلات نگهداری از سگ‌ها بوی بد سگ است که می‌تواند برای بسیاری از افراد ناخوشایند باشد. برای دانستن علت بوی بد سگ و درمان آن باید در ابتدا عامل ایجادکننده این  مشکل را در سگ خود شناسایی کنید. بسیاری مواقع عدم رعایت بهداشت علت بوی بد سگ است و درمان آن با رعایت بهداشت حیوان امکان‌پذیر است. برخی مواقع علت بوی بد سگ ابتلا او به برخی بیماری‌ها است که در این مواقع باید بیماری توسط دامپزشک تشخیص داده شود و درمان مربوط به آن آغاز گردد. توصیه می‌شود در صورت مواجهه با بوی ناخوشایند از حیوان خانگی خود با زیر نظر گرفتنش علت را بیابید و سپس با رعایت بهداشت و یا درمان بیماری توسط دامپزشک این مشکل را برطرف کنید.

منابع :