سگ

راهنمای خرید اسباب بازی سگ

راهنمای خرید اسباب بازی سگ

 

سرگرمی بخش مهمی از زندگی حیوانات را تشکیل می‌دهد. حیوانات بخصوص سگ‌ها به شکل غریزی بازیگوش و پر انرژی هستند و باید به طریقی انرژی‌شان در طول روز تخلیه شود. خرید اسباب‌بازی سگ و در اختیار قراردادن آن به سگ‌ها، کمک می‌کند تا روزانه انرژی خود را تخلیه کنند. این کار باعث می‌شود هم وضعیت جسمی آنها به شکل متعادل باقی بماند و هم روحیه آنها شاد و پرنشاط باشد.

 

شاید به نظر بسیاری از افراد خرید اسباب‌بازی سگ کار بسیار ساده‌ای باشد درحالی‌که این خرید نیاز به اطلاعاتی دارد که بدون درنظرگرفتن آنها ممکن است سگ شما ارتباط مناسبی با اسباب‌بازی برقرار نکند و یا در استفاده از آن دچار مشکل شود. در مقاله امروز شما را با راهنمای خرید اسباب‌بازی سگ آشنا می‌کنیم تا بتوانید انتخاب اصولی‌تری داشته باشید.

چرا باید برای سگ‌ها اسباب‌بازی خرید؟

دلایل مختلفی می‌تواند باعث شود شما خرید اسباب‌بازی برای سگ را در اولویت قرار دهید. در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

ایجاد تحرک بدنی

سگ‌ها برای حفظ سلامت جسمی و روحی خود نیاز به تحرک کافی در طول روز دارند. در صورتی که انرژی سگ‌ها در طول روز تخلیه نشود آنها ممکن است دچار اضافه‌وزن یا بی‌حوصلگی شوند. قراردادن اسباب‌بازی در اختیار آن‌ها کمک می‌کند تا انرژی خود را در حین بازی تخلیه کنند، کالری بسوزانند و روحیه شادتری داشته باشند.

 

تحریک قدرت ذهنی سگ‌ها

بسیاری از اسباب‌بازی‌ها به‌گونه‌ای تهیه شده‌اند که می‌توانند محرک ذهنی مناسبی برای سگ‌ها باشند. ذهن سگ‌ها در تعامل با اسباب‌بازی می‌تواند بسیار پویا عمل کند و این مسئله باعث کاهش دوره‌های بی‌حوصلگی در آنها می‌شود. همچنین بازی‌کردن رفتارهای مخرب سگ را برای جلب‌توجه کاهش می‌دهد.

کاهش آسیب به وسایل داخل خانه

زمانی که اسباب‌بازی را در اختیار سگ‌ها می‌گذارید نظر او از وسایل خانه همچون مبلمان، بالش‌ها و بسیاری موارد دیگر پرت می‌شود. وقتی سگ اسباب‌بازی مناسب خود را داشته باشد چندان تمایلی برای جویدن و آسیب رساندن به وسایل منزل نخواهد داشت.

برطرف‌کردن خارش لثه‌های توله‌سگ

زمانی که توله‌سگ‌ها در حال دندان‌درآوردن هستند خارش لثه‌هایشان آغاز می‌شود. بسیاری مواقع افراد لوازم شخصی خود مانند لباس و کمربند را در اختیار توله‌سگ می‌گذارند تا با جویدن آن‌ها خارش لثه برطرف شود. این کار آنها را وا می‌دارد به سراغ باقی لباس‌های شما نیز بروند کاری که مطمئناً شما چندان به آن علاقه ندارید؛ بنابراین بهتر است برای جلوگیری از این مسئله اسباب‌بازی جویدنی مناسبی را در اختیار آنها قرار دهید.

انواع اسباب‌بازی‌های محبوب سگ‌ها

تنوع اسباب‌بازی سگ بسیار بالاست و به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. در ادامه به معرفی پرطرف‌دارترین اسباب‌بازی‌های سگ می‌پردازیم:

اسباب‌بازی‌های توپی

یکی از جذاب‌ترین اسباب‌بازی‌ها برای سگ‌ها اسباب‌بازی‌های توپی هستند. سگ علاقه بسیاری به بازی با اسباب‌بازی‌های توپی دارد. این اسباب‌بازی علاوه بر سرگرم‌کردن سگ، وسیله مناسبی برای یاددادن مهارت‌های جدید به او است. اسباب‌بازی توپی در انواع مختلفی همچون توپ تنیس، توپ پلاستیکی، توپ نورانی چشمک‌زن و… وجود دارد. برخی از توپ‌ها نیز مکنده هستند. این مدل به‌گونه‌ای طراحی شده که از طریق روزنه تعبیه شده بر روی توپ خوراکی داخلش تزریق می‌شود و سگ در هنگام بازی می‌تواند آن خوراکی را بمکد.
اگر سن سگ شما کم است بهتر است توپ‌های نرم و مخملی بخرید. برای سگ‌های بزرگ توپ‌هایی با جنس سخت و سفت مناسب‌تر است. همچنین در هنگام خرید اسباب‌بازی توپی باید به‌تناسب آن با سگ خود توجه داشته باشید. به طور مثال اگر سگ شما کوچک است باید سایز توپ را بزرگ‌ بگیرید تا سگ قادر به بلعیدن آن نباشد.

اسباب‌بازی طنابی

یکی از اسباب‌بازی‌های پرطرف‌دار در میان سگ‌ها این مدل اسباب‌بازی است که از طناب بافته می‌شود. گاهی نیز قطعات لاستیکی یا پلاستیکی در تهیه این اسباب‌بازی بکار می‌روند. از این اسباب‌بازی سگ‌ها می‌توانند برای طناب‌کشی و گازگرفتن استفاده کند. نکته مهم در مورد اسباب‌بازی طنابی توجه به مستهلک شدن آن است. زمانی که دیدید اسباب‌بازی طنابی در حال باز و خراب‌شدن است حتماً باید آن را دور بیندازید. سگ‌ها به‌راحتی می‌توانند اسباب‌بازی طنابی مستهلک را بجوند و آن را قورت دهند و این مسئله می‌تواند باعث انسداد جدی دستگاه گوارش شود. جویدن اسباب‌بازی طنابی باید یک‌بار در روز و زیر نظر شما باشد؛ زیرا این کار باعث تمیزشدن دندان‌های سگ می‌شود.

 

دیسک‌ها و اسباب‌بازی‌های پس گرفتنی

این اسباب‌بازی یکی از محبوب‌ترین‌ها در میان سگ‌هاست. این حیوانات بسیار دوست دارند تا شما دیسک را پرتاب کنید و آن را برای شما بیاورند. رفت‌وآمد سگ برای آوردن این دیسک کمک می‌کند که حسابی انرژی بسوزاند و در واقع این اسباب‌بازی باعث ورزش‌کردن سگ می‌شود. ازآنجاکه سگ در طی این بازی تحرک بسیار بالایی دارد کمتر در معرض افسردگی و کسالت خواهد بود.

اسباب‌بازی جویدنی

این مدل اسباب‌بازی در هنگام رویش دندان‌ها و پس از آن که سگ‌ها تمایل به گازگرفتن اشیا دارند بسیار مناسب است. استفاده از اسباب‌بازی جویدنی باعث می‌شود سگ دیگر تمایلی به گازگرفتن و آسیب رساندن به وسایل منزل نداشته باشند. این اسباب‌بازی در شکل‌هایی همچون استخوان، طناب، چوب یا به شکل حیوانات به تولید می‌رسد. شما باید موردی را خریداری کنید که سگ با آن ارتباط بهتری می‌گیرد و جنس آن به‌گونه‌ای است که در مقابل قدرت دندان‌های سگ مقاوم است.

اسباب‌بازی پر شده

این اسباب‌بازی‌ها به شکل نرمی تولید می‌شوند و نرم بودن آنها باعث می‌شود دهان سگ موقع بازی زخمی نشود. معمولاً سگ‌های نوجوان به این اسباب‌بازی علاقه بیشتری دارند. اسباب‌بازی پر شده در شکل‌ها، اندازه‌ها و رنگ‌های بسیاری تولید می‌شود. برخی از سگ‌ها دوست دارند اسباب‌بازی نرم را با خودشان حمل کند؛ بنابراین اگر سگ شما از این دسته است موردی را انتخاب کنید که اندازه‌اش کوچک و قابل‌حمل است. برخی از سگ‌ها تمایل دارند تا اسباب‌بازی توپر خود را بر روی زمین بکشند یا آن را تکان دهند در این مواقع بهتر است اسباب‌بازی توپر بزرگ باشد و استحکام کافی را در برابر اقدامات سگ داشته باشد.

 

اسباب‌بازی تشویقی

این اسباب‌بازی‌ها مجهز به یک محفظه هستند که شما می‌توانید آن را با مواد غذایی موردعلاقه سگ پر کنید. اسباب‌بازی تشویقی حس کنجکاوی سگ را تحریک می‌کنند؛ زیرا باعث می‌شوند او برای باز کردن محفظه به تکاپو بیفتد. این اسباب‌بازی برای سگ بسیار سرگرم‌کننده است و مدت زمانی طولانی او را به خود مشغول می‌کند.

اسباب‌بازی‌های آبی

این اسباب‌بازی‌ها قابلیت قرارگرفتن در آب را دارند و می‌توانند روی سطح آب شناور بمانند. این نوع اسباب‌بازی در مدل‌های عروسکی، توپی، دندانی و… تولید می‌شود.

نکات مهم در خرید اسباب‌بازی برای سگ

یکی از بخش‌های مهم راهنمای خرید اسباب‌بازی برای سگ، توجه به نکاتی است که باید در هنگام خرید در نظر بگیرید. در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم که شما باید حتماً در هنگام خرید به آن‌ها توجه خاصی داشته باشید:

 

تناسب اسباب‌بازی با سن سگ

بسیار مهم است اسباب‌بازی که می‌خرید با سن سگ شما تناسب داشته باشد. یک توله‌سگ قطعاً به اسباب‌بازی متفاوتی از یک سگ مسن نیاز دارد. اسباب‌بازی مناسب توله‌سگ‌ها از جنس‌های نرم و مخملی همچون پارچه‌های لطیف یا لاستیک تولید می‌شوند. اسباب‌بازی‌های جویدنی آنها نیز نرم و تسکین‌دهنده هستند و به آنها کمک می‌کنند تا خارش لثه‌های خود را برطرف کنند. زمانی که سگ دوره تولگی را پشت سر می‌گذارد می‌تواند با اسباب‌بازی‌های لاستیکی سخت‌تر و همچنین توپ‌های تنیس یا اسباب‌بازی‌های طنابی بازی کند. پس از این دوره نیز با ورود سگ به دوره کهن‌سالی شما می‌توانید از اسباب‌بازی‌هایی که توانایی ذهنی او را به چالش می‌کشند استفاده کنید. اسباب‌بازی‌های پازلی و فکری مناسب این دوران هستند.

بافت و اندازه اسباب‌بازی

بافت و اندازه اسباب‌بازی نیز باید متناسب با سگ شما باشد. به طور مثال سگ بزرگ با آرواره‌های قوی می‌تواند اسباب‌بازی‌های مخملی نرم را به‌راحتی از بین ببرد و این اسباب‌بازی مناسب آنها نیست. در مقابل توله‌سگ‌ها در بازی با اسباب‌بازی‌های لاستیکی دچار مشکل می‌شوند.
اندازه اسباب‌بازی نیز باید همواره در نظر گرفته شود. به سگ‌های متوسط و بزرگ نباید اسباب‌بازی‌های کوچک داد؛ چون ممکن است آن را قورت دهند و این مسئله خفگی را در پی داشته باشد. توله‌سگ‌ها نیز نباید با اسباب‌بازی بزرگ بازی کنند؛ زیرا کنترل آن برای آنها سخت است و ارتباط درست بین آنها شکل نمی‌گیرد.

 

توجه به ایمنی اسباب‌بازی

اگر اسباب‌بازی موردنظر شما دارای متعلقاتی است که ممکن است کنده شود و سگ آنها را ببلعد حتماً به این مسئله توجه داشته باشید؛ زیرا امکان خفگی سگ در این موارد وجود دارد. اگر اسباب‌بازی بوی خاص شیمیایی می‌دهد از خرید آن خودداری کنید؛ زیرا برخی از آنها در سطح خود حاوی مواد شیمیایی مضر مانند سرب، فتالات و دیگر مواد شیمیایی هستند. اسباب‌بازی‌های دارای رایحه و یا داروهای گیاهی نیز چندان مناسب نیستند؛ زیرا حیوان می‌تواند به برخی گیاهان حساسیت داشته باشد. بسیار مهم است که اسباب‌بازی را از یک برند شناخته شده تهیه کنید تا مشکلی برای سگ به وجود نیاید.

قابل شستشو بودن

یکی از نکات بسیار مهم در خرید اسباب‌بازی سگ این است که وسیله موردنظر قابل شستشو باشد. این مسئله به شما امکان می‌دهد تا بتوانید به‌صورت منظم اسباب‌بازی را بشویید و از انتقال باکتری‌ها و ویروس‌ها به بدن سگ جلوگیری کنید. این نکته به‌خصوص زمانی که سگ در خارج از خانه به بازی مشغول است اهمیت دارد؛ زیرا در محیط خارج از منزل امکان آلوده‌شدن اسباب‌بازی سگ بیشتر است.

 

مواد سازنده اسباب‌بازی

اینکه اسباب‌بازی از چه ماده‌ای ساخته شده نیز بسیار مهم است. به‌صورت کلی اسباب‌بازی در سه جنس مختلف که در ادامه می‌آیند تولید می‌شود:
اسباب‌بازی از جنس طناب: این اسباب‌بازی از طناب کنفی یا پارچه‌های خاص ساخته می شود و نقش مهمی در بهبود رابطه صاحب سگ و حیوان دارد. همچنین می‌تواند برای سگ‌های در حال دندان‌درآوردن و سگ‌های بالغ که تمایل به گازگرفتن دارند مناسب باشد.
اسباب‌بازی لاستیکی: بسیاری از اسباب‌بازی‌ها از جنس پلاستیک یا لاتکس ساخته می‌شوند و به طور معمول جویدنی هستند.
اسباب‌بازی‌های پارچه‌ای: این اسباب‌بازی‌ها از پارچه تهیه می شوند و برای نوازش کردن، بازی‌های روزمره یا بغل‌کردن مناسب هستند.

معرفی بهترین برندهای تولیدکننده اسباب‌بازی

در ادامه با تعدادی از مطرح‌ترین برندهای تولیدکننده اسباب‌بازی آشنا می‌شوید:

هپی پت  (Happy Pet)

این برند ایرانی تمام تلاش خود را کرده تا محصولات باکیفیت و با ایمنی بالا برای سگ‌ها تولید کند. اسباب‌بازی‌های هپی پت تنوع بالایی دارند که برخی از معروف‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • اسباب‌بازی دندانی هپی پت مدل هپی
  • اسباب‌بازی دندانی سگ هپی پت مدل زئوس
  • اسباب‌بازی حیوانات هپی پت مدل توپ مشا کوچک

 

کربل  (Kerbl)

این برند آلمانی در تولید انواع پوشاک، لید و قلاده و اسباب‌بازی سگ بسیار مطرح است. اسباب‌بازی‌های برند کربل در تنوع بالایی به تولید رسیده‌اند و در تهیه آن‌ها استفاده از مواد مرغوب و ایمنی محصول در نظر گرفته شده است. تعدادی از اسباب‌بازی‌های مطرح این برند به شرح زیر هستند:

  • اسباب‌بازی دندانی استخوانی سگ بزرگ کربل
  • اسباب‌بازی دندانی استخوانی سگ کوچک کربل
  • اسباب‌بازی دندانی توپی سگ کوچک کربل

 

کلام پایانی

سگ نیز مانند بسیاری از حیوانات خانگی نیاز به سرگرمی دارد و خرید اسباب‌بازی برای او بسیار مهم است. برای خرید اسباب‌بازی مناسب باید صاحبان این حیوانات دوست‌داشتنی به نکات بسیار مهمی توجه داشته باشند. این نکات در راهنمای خرید اسباب‌بازی برای سگ به‌صورت جزئی آورده شده است. در هنگام خرید شما باید به سن، جثه و علایق سگ توجه داشته باشید. همچنین باید بدانید اسباب‌بازی موردنظر از چه کیفیتی برخوردار است و یا ایمنی لازم را برای سگ شما دارد یا خیر. عدم توجه به چنین مواردی می‌تواند باعث شود مشکلاتی نظیر خفگی، مشکلات گوارشی و موارد این چنینی در صورت بلعیدن اسباب‌بازی رخ دهد؛ بنابراین خریدن اسباب‌بازی سگ کاری حساس است که باید با آگاهی کامل انجام شود. یک اسباب‌بازی مناسب می‌تواند سگ شما را به‌خوبی سرگرم کند و باعث شود که لحظات شادی در کنار شما داشته باشد.

منابع :

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *